Leerstrategieën

 

Iedereen leert natuurlijk op zijn of haar eigen manier, maar welke manier past goed bij de individuele leerling? Welke manier van leren leidt tot de beste resultaten? Het lezen, luisteren, tekenen of juist bewegend leren? Weten hoe je moet leren is natuurlijk een eerste stap naar een succesvol leerproces. BijLin Studiebegeleiding werkt daarom met de leerstrategieëntest MILS. Dit is een laagdrempelig instrument om te onderzoeken hoe een leerling het liefst informatie verwerkt. Het vormt de basis voor het leren leren. 

Welk ‘teken’ zetten de hersenen het snelst om in begrip: een afbeelding, een geluid of een woord?

De MILS geeft inzicht in de leerstrategieën van de leerling. De gemeten leerstrategieën zijn: Woordslim, Beeldslim, Luisterslim, Beweging nodig, Stappen denken en Samen leren. Weten hoe je leert geeft rust, vertrouwen, bevestiging en handvatten hoe je iets het beste aan kunt pakken. Dit maakt het leren leuker, makkelijker en efficiënter! In de huiswerkbegeleiding passen we onze begeleiding op de voorkeuren van de leerling aan.

Als een leerling bijvoorbeeld auditief niet sterk is, werkt het averechts om de leerling een lange uitleg te geven. Of als een leerling visuele informatie goed verwerkt, werkt het stimulerend om een mindmap te maken in plaats van een saaie samenvatting. Een plaatje zegt dan meer dan duizend woorden. Herkenbaar?

Of wanneer een leerling behoefte heeft aan bewegend leren, werkt het averechts om van hem / haar te verlangen dat hij / zij lange tijd stil blijft zitten. En wanneer werkt een gestructureerd schema wel of niet ondersteunend tijdens de huiswerkbegeleiding? De MILS geeft dus inzicht en op basis daarvan wordt de begeleiding uniek en echt op maat! Door te weten hoe je het beste kan leren wil toch iedereen de beste versie van zichzelf worden?

Meer ervaringen op MILS, weer een leerling geholpen!

geeft handvatten over studie aanpak

bevordert het zelfvertrouwen 

verbetert de prestatieszelfstandigheid

maakt het leren leuker, effectiever en efficiënter!