Leerling X zat op het VWO, maar zakte door slechte resultaten terug naar de havo en het vmbo ondanks intellectuele capaciteiten. Er kwam niet uit wat erin zat dus we hebben een MILS onderzoek afgenomen. Uit de resultaten kwam naar voren dat deze leerling veel moeite had met tekstuele informatie, een vorm dat veel wordt geboden in het onderwijssysteem. Het kostte hem na schooltijd teveel tijd om zijn leerwerk voor school van tekst te leren. Dit resulteerde in vele onvoldoendes ondanks inspanning. Hij had echter een auditief talent dus in plaats van het lezen, verwerkte zijn brein informatie veel beter als hij het hoorde! We zijn aan de slag gegaan en hebben andere manieren van leren besproken waaronder voorleesprogramma’s en het mondeling voorbereiden van toetsen (in plaats van samenvattingen). Door deze andere leerstrategie werd de informatie beter in het lange termijn geheugen verwerkt. De informatie werd beter verwerkt en het leren ging een makkelijker en leuker! De leerling had weer plezier in school en hij haalde weer goede resultaten. De havo was toch haalbaar en hij had er zijn hele leven plezier van te weten hoe hij leert! Geweldig!

Ben jij ook LuisterSlim en werkt Study Music ook ontspannend voor jou?

BijLin Studiebegeleiding I Begeleiding in Doorwerth I Leren Leren I Advies voor huiswerkbegeleiding I 

One Thought to “MILS, weer een leerling geholpen!”

  1. […] MILS, weer een leerling geholpen! […]

Comments are closed.